Pat Parker | Αγάπη Δικαιοσύνη Ελευθερία (μτφρ. Νίκη Κωνσταντοπούλου)

 


ΚΙΝΗΣΗ ΣΕ ΜΑΥΡΟ

 

II.


Είμαι η Μαύρη γυναίκα
& ήμουν παντού
όταν οι άποικοι
πολέμησαν τους Βρετανούς
ήμουν εκεί
βοήθησα τον άποικο
βοήθησα τον Βρετανό
μετέφερα σημειώματα,
έκλεψα μυστικά,
οδήγησα τους άντρες
& κανείς δεν σκέφτηκε
να με ενοχλήσει
ήμουν απλώς μια
Μαύρη γυναίκα
οι βρετανοί έχασαν
κι εγώ έχασα,
αλλά ήμουν εκεί
& συνέχισα να κινούμαι


Είμαι η Μαύρη γυναίκα
& ήμουν παντού
πήγα δυτικά, ω ναι
οι Μαύροι στρατιώτες
είχαν και γυναίκες,
& αποίκησα την περιοχή,
& έσπειρα χωράφια & παιδιά,
αλλά δεν ήταν μόνο αυτό


Κουβάλησα φορτία,
& μετέφερα γράμματα,
ήπια μπόλικο ουίσκι
και πυροβόλησα κάμποσους άντρες.
τα βιβλία δεν λένε πολλά
γι’ αυτά που έκανα
αλλά ήμουν εκεί
& συνέχισα να κινούμαι.


Είμαι η Μαύρη γυναίκα
& ήμουν παντού
πάνω σε εξέδρες & σκηνές
να μιλάω για την ελευθερία
ελευθερία για τους Μαύρους
ελευθερία για τις γυναίκες
Και στον εμφύλιο πόλεμο
μετέφερα μηνύματα,
τύλιξα επιδέσμους
κατασκόπευσα και είπα ψέματα
ο νότος έχασε
& εγώ πάλι έχασα
αλλά ήμουν εκεί
& συνέχισα να κινούμαι


Είμαι η Μαύρη γυναίκα
& ήμουν παντού
Ήμουν στο λεωφορείο
με τη Ρόζα Παρκς
& στους δρόμους
με τον Μάρτιν Κινγκ
Ήμουν στις πορείες
και τραγουδούσα
και έκλαιγα
και
προσευχόμουν
Ήμουν με τη ΦΣΕΜΒ(1)
& ήμουν και με το ΚΦΙ(2)
Ήμουν στο Γουάτς(3)
όταν οι δρόμοι
καίγονταν
Ήμουν πάνθηρας(4)
στο ‘Οουκλαντ
στη νέα Ύόρκη
με την Ε.Ο.Γ.(5)
Στο Σαν Φρανσίσκο
με την απελευθέρωση των γκέι
στην Π.Λ.(6) με
τις ριζοσπαστικές λεσβίες
ναι, ήμουν εκεί
& συνεχίζω να κινούμαι


κίνηση σε Μαύρο
κίνηση σε Μαύρο
πίσω δεν μένουμ’ άλλο
κίνηση σε Μαύρο

 

ΙΙΙ.


Είμαι η Μαύρη γυναίκα
Είμαι η Μπέσι Σμιθ
που τραγουδάει τα μπλουζ
& όλες οι Μπέσι
που δεν τραγούδησαν ποτέ ούτε μια νότα


Είμαι ο νότιος
που πήγε βόρεια
Είμαι ο βόρειος
που επέστρεψε σπίτι του, στον νότο


Είμαι ο δάσκαλος
σε σχολεία μόνο για Μαύρους
Είμαι ο απόφοιτος
που δεν μπορεί να διαβάσει


Είμαι ο κοινωνικός λειτουργός
στο γκέτο της πόλης
Είμαι το γκαρσόνι που σε σερβίρει στο αμάξι
σε μια πόλη του Δέλτα


Είμαι το πρεζάκι της ηρωίνης
Είμαι η λεσβία στο μπαρ
Είμαι η προϊσταμένη σε μια φυλακή της επαρχίας
Είμαι η κατηγορουμένη που δεν έχει τίποτα να δηλώσει.


Είμαι η γυναίκα που έχει 8 παιδιά
Κι εκείνη που δεν έχει κανένα
Είμαι η γυναίκα που είναι πάμπτωχη
Κι εκείνη που τα ’χει όλα


Είμαι η γυναίκα που
μεγάλωσε λευκά παιδιά &
έμαθε τα δικά της να
μεγαλώνουν μόνα τους.


κίνηση σε Μαύρο
κίνηση σε Μαύρο
πίσω δεν μένουμ’ άλλο
κίνηση σε Μαύρο

 

V.


Είμαι η Μαύρη γυναίκα
Είμαι το παιδί του ήλιου
η κόρη του σκότους
Κουβαλώ φωτιά να κάψω τον κόσμο
Είμαι νερό να δροσίσω τον λαιμό του
Είμαι το προϊόν δούλων
Είμαι το γέννημα βασιλισσών
Είμαι ακίνητη σαν σιωπή
Ρέω σαν τον χείμαρρο


Είμαι η Μαύρη γυναίκα
Είμαι επιζώσα
Είμαι επιζώσα
Είμαι επιζώσα
Είμαι επιζώσα
Είμαι επιζώσα


Κίνηση σε Μαύρο.

 

_______________________ 

σημειώσεις της μεταφράστριας, Νίκης Κωνσταντοπούλου:

(1). SNCC στο πρωτότυπο. Φοιτητική συντονιστική επιτροπή Μη Βίας. Οργανισμός που δημιουργήθηκε τον Απρίλιο του 1960 κατά τη διάρκεια του Κινήματος των Πολιτικών Δικαιωμάτων.

(2). CORE στο πρωτότυπο. Κογκρέσο για τη Φυλετική Ισότητα.

3. Watts στο πρωτότυπο. Περιοχή στο Λος Άντζελες, όπου κατοικούσαν πολλοί Αφροαμερικανοί και έμεινε γνωστή στην ιστορία για την εξέγερση της 11ης Αυγούστου του 1965, όταν η σύλληψη ενός μαύρου για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η υπερβάλλουσα αστυνομική βία που του ασκήθηκε, προκάλεσε την εξέγερση των μαύρων με συγκρούσεις με την αστυνομία και μαζικές διαδηλώσεις.

(4).  panther στο πρωτότυπο. Αναφέρεται στο κίνημα Μαύροι Πάνθηρες.

(5). N.O.W. στο πρωτότυπο. (National Organization for Women) Εθνική Οργάνωση Γυναικών, αμερικανική φεμινιστική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1966.

(6). D.C. στο πρωτότυπο. (Dyke March), Πορεία Λεσβιών.

 

 

Pat Parker and Gente Gospeliers - photo by Cathy Cade, 1975

 

ΓΙΑ ΤΗ ΓΟΥΙΛΙΣ

 

Όταν σου κάνω έρωτα
         προσπαθώ


                              με κάθε κίνηση της γλώσσας μου
                                            να πω         σ’ αγαπώ
                                            να προκαλέσω                        σ’ αγαπώ
                                            να χτίσω                     σ’ αγαπώ
                                            να λιώσω       σ’ αγαπώ


         & οι ήχοι σου ξεχύνονται
                      ω θεέ μου!
                               ω χριστέ μου!
                      και σκέφτομαι -
ορίστε, κάποιος τύπος
παίρνει πάλι τα εύσημα
                   για όσα
                        έκανε
                     μια γυναίκα.

 

 

ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΑΝΤΙΦΑΣΗ

 

Δεν είναι πολιτικά ορθό
     να απαιτείς μονογαμικές
         σχέσεις -


Είναι συναισθηματική ανασφάλεια
      να ζητάς
          να σου ανήκει
        η ψυχή του άλλου
                         ή το σώμα του       &
κάνει κακό στον ψυχισμό ενός ανθρώπου
να περιορίζεις το να δίνει και
            να παίρνει αγάπη.


      Εγώ, είμαι
τελείως αντίθετη στις
μονογαμικές σχέσεις
            εκτός αν
             είμαι
            ερωτευμένη.

 

 

 Ο ΝΟΜΟΣ

 

Στη νεότητά μου
διδάχτηκα
ο νόμος είναι καλός –
οι γονείς μου,
οι δάσκαλοί μου,
         όλοι
έλεγαν για αστυνομικούς
που θα με βοηθούσαν να βρω τον δρόμο μου –
για δικαστήρια, που θα τιμωρούσαν
εκείνους που θα με έβλαπταν
διδάχτηκα
«να σέβεσαι τον νόμο»
Τώρα, στην τρίτη μου δεκαετία
Έχω δει τον νόμο


ο νόμος
έρχεται στα σπίτια
& συλλαμβάνει τους φτωχούς
για κλήσεις
ο νόμος
οδηγεί ανθρώπους στη φυλακή
επειδή έκλεψαν φαγητό
ο νόμος
έρχεται με μίνι φούστες
να ελέγξει αν το σπίτι σου
είναι αρκετά άδειο
για να λάβεις επίδομα κοινωνικής πρόνοιας
ο νόμος
φοράει τήβεννο
σε αίθουσες δικαστηρίων
& παίρνει μακριά
τα παιδιά σου
ο νόμος
συλλαμβάνει την πόρνη
αλλά όχι τον πελάτη της
ο νόμος
στέλνει τα σαββατοκύριακα
στη φυλακή για φόνο
μια πλούσια γυναίκα
στέλνει στη φυλακή για 30 χρόνια
έναν πωλητή πορνοπεριοδικών
ο νόμος
δικάζει γυναίκες που σκοτώνουν
βιαστές &
ελευθερώνει τον βιαστή
γιατί ο βιασμός
είναι μια «φυσιολογική»
αντίδραση
Και στο μυαλό μου γυρίζουν
        αντιθέσεις
        αντί/
                 θέσεις
& οι φωνές
της νεότητάς μου δηλώνουν


ο νόμος είναι καλός
ο νόμος είναι δίκαιος
ο νόμος είναι σωστός
& τότε συνειδητοποιώ
καλός, δίκαιος, σωστός
είναι όλες κατανοητές λέξεις
& η χρήση κατανοητών λέξεων
είναι ενάντια στον νόμο

 

 

 
«ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ, Κ. ΠΑΡΚΕΡ.
ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΤΕ;»


δουλειά


ένας άνθρωπος μπορεί να αντέξει για
μεγάλα χρονικά διαστήματα
χωρίς φαγητό.


… αλλά       αν το στομάχι σου
           είναι κακομαθημένο -

κυρίες και κύριοι!
           ένα κακομαθημένο στομάχι

στομάχι                             εσύ άτιμο

ένας πεινασμένος συγγραφέας γράφει καλύτερα.

                      ΝΑΙ

οι ποιητές πρέπει να πεινάνε.

           το στομάχι μου

           είναι ένας ποιητής.

ένας καπιταλιστής ποιητής.



      Ναι, με ενδιαφέρει
               να δουλέψω.


έχω δει
       τα χέρια σου
       γερασμένα
       τσακισμένα από δημιουργία


έχω δει
        εσένα
        τίμιο
        αποκαμωμένο από δημιουργία


έχω δει
        εσένα
        να πλάθεις ζωή από πηλό
        γιατί; γιατί είναι τόσο δύσκολο
           να πλάσεις
           τον εαυτό σου


πλάσε τον εαυτό σου
πάρε τα γερασμένα-
             τσακισμένα
             καλυμμένα χέρια με πηλό
& πλάσε
              έναν ελεύθερο εαυτό
              σπάσε
              φόβους & αμφιβολίες


Πάρε τις τσακισμένες αισθήσεις με πηλό
& πλάσε
            μια δημιουργία
            μια καλλιτεχνική δημιουργία-


πλάσε, γίνε
             ένας άνθρωπος της τέχνης,
             ένας ελεύθερος άνθρωπος.

 

 


 

*από την έκδοση «ΑΓΑΠΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ»,
επιλογή ποιημάτων της Πατ Πάρκερ
Ανθολόγηση - Μετάφραση- Πρόλογος: Νίκη Κωνσταντοπούλου
εκδόσεις Βακχικόν, Απρίλιος 2021

 



 
 
 
 
 
 
 
Pat Parker
1944-1989

 



Σχόλια