Sergio Larrain - Chile (1957) |
Η μηχανική του
νερού
Καινούργια γη εκεί που ο βράχος διαιρείται
μια αιώνια παραλία ίσως κι ερημική μνήμη
με την μηχανική του νερού και το θάρρος του ήλιου
άλλωστε μ' αυτήν την κανονικότητα των προβλέψεων μας
τα βουνά υψώνουν τις κορυφές τους στον ουρανό.
άλλωστε μ' αυτήν την κανονικότητα των προβλέψεων μας
τα βουνά υψώνουν τις κορυφές τους στον ουρανό.
Λέξεις
Λέξεις βουβές
που σμίγουν σταυρωτά
και φωσφορίζουν
στων φάρων τα σινιάλα
στο νυχτωμένο μου νερό
σχεδίες.
στων φάρων τα σινιάλα
στο νυχτωμένο μου νερό
σχεδίες.
Elliott Erwitt - Las Vegas, Nevada (1954) |
Η ρουλέτα
Κάποτε έλεγε
πως θα επέστρεφε
επίμονος παίκτης
με χέρια ιλίγγου
κάνει ακόμα σούζες
πάνω στο μαύρο
της ρουλέτας μου
και μένει εκεί
να στροβιλίζεται προκλητικά
χωρίς διαβατήριο κι αστεία
στα ζόρικα παιχνίδια
δεν κουνιέται κανείς.
με χέρια ιλίγγου
κάνει ακόμα σούζες
πάνω στο μαύρο
της ρουλέτας μου
και μένει εκεί
να στροβιλίζεται προκλητικά
χωρίς διαβατήριο κι αστεία
στα ζόρικα παιχνίδια
δεν κουνιέται κανείς.
Μικρή κάμαρα
Μόνο εμείς οι δυο
γνωρίζουμε τόσο καλά
της νύχτας το σκοτεινό
και μυστικό άβατο
εμείς που χτίσαμε
στο κατώφλι της
μια μικρή κάμαρα
ίσα για να κρύβουμε
στην απόκοσμη σιωπή της
τις αθώες μας πλάνες
και των κορμιών κυρίως
τα ντροπαλά ψεγάδια
σαν μηχανεύονται
την αφή πάνω τους
μπροστά στο παράθυρο
που χαράζει με ακρίβεια
την κάθε τους στιγμή
στον ήσυχο τοίχο
απέναντι
δες αν μπορείς.
και μυστικό άβατο
εμείς που χτίσαμε
στο κατώφλι της
μια μικρή κάμαρα
ίσα για να κρύβουμε
στην απόκοσμη σιωπή της
τις αθώες μας πλάνες
και των κορμιών κυρίως
τα ντροπαλά ψεγάδια
σαν μηχανεύονται
την αφή πάνω τους
μπροστά στο παράθυρο
που χαράζει με ακρίβεια
την κάθε τους στιγμή
στον ήσυχο τοίχο
απέναντι
δες αν μπορείς.
Charles Harbutt - Blind Boy, NYC |
Παλιές ζωγραφιές
Δίπλα στην μάντρα
του παλιού σπιτιού
που δόθηκε αντιπαροχή
για ένα ασφαλές μέλλον
εδώ που ο δρόμος από χρόνια
παλινδρομεί στο αδιέξοδο του
με τις σκιές των ευκαλύπτων
να κυματίζουν σε παρέες
και που κάποτε νεαροί περαστικοί
με ένα ποίημα στο χέρι
πιστό αντίγραφο ρητορικής
μεγάλωναν μπροστά στον καθρέφτη
της αθώας τους γοητείας
δίπλα εδώ τελείως συμβολικά τώρα
ξαναμοιράζονται οι ρόλοι
από τον γερασμένο σκηνοθέτη
κι οι Μαρίες μακιγιάρονται
κατά ηλικία και σειρά εμφάνισης
με τα ονόματα των μετεξεταστέων
και τα βιογραφικά τους
στις καθαρογραμμένες κόλλες τους
και τις τόσες άλλες σημειώσεις
από την ιστορία του έργου
ενός μελαχρινού κοριτσιού
που μεταμορφώθηκε σε μέδουσα
όταν πλημμύρισε η παλιά γειτονιά
κι ύστερα χάθηκε στην ξενιτιά
όμως το έργο θα παιχτεί κανονικά και με άδεια
σε μια έκτακτη και μοντέρνα εκδοχή
όπου ο κιθαριστής με το βοηθητικό χέρι
θα κουρδίσει ξανά τις νότες στην σειρά
ώστε ν' ακολουθήσουν οι ζωγραφιές
ναι,οι παλιές εκείνες ζωγραφιές
με τ' αγγελούδια και την χρυσόσκονη
μέσα στις τσέπες φυλαγμένες τόσα χρόνια
στα δανεικά ρούχα της εποχής,παιχνίδι
που κάποτε με μάθαινες χέρι με χέρι
να ισορροπώ πάνω στην μάντρα
εκείνες τις παλιές σου ζωγραφιές.
για ένα ασφαλές μέλλον
εδώ που ο δρόμος από χρόνια
παλινδρομεί στο αδιέξοδο του
με τις σκιές των ευκαλύπτων
να κυματίζουν σε παρέες
και που κάποτε νεαροί περαστικοί
με ένα ποίημα στο χέρι
πιστό αντίγραφο ρητορικής
μεγάλωναν μπροστά στον καθρέφτη
της αθώας τους γοητείας
δίπλα εδώ τελείως συμβολικά τώρα
ξαναμοιράζονται οι ρόλοι
από τον γερασμένο σκηνοθέτη
κι οι Μαρίες μακιγιάρονται
κατά ηλικία και σειρά εμφάνισης
με τα ονόματα των μετεξεταστέων
και τα βιογραφικά τους
στις καθαρογραμμένες κόλλες τους
και τις τόσες άλλες σημειώσεις
από την ιστορία του έργου
ενός μελαχρινού κοριτσιού
που μεταμορφώθηκε σε μέδουσα
όταν πλημμύρισε η παλιά γειτονιά
κι ύστερα χάθηκε στην ξενιτιά
όμως το έργο θα παιχτεί κανονικά και με άδεια
σε μια έκτακτη και μοντέρνα εκδοχή
όπου ο κιθαριστής με το βοηθητικό χέρι
θα κουρδίσει ξανά τις νότες στην σειρά
ώστε ν' ακολουθήσουν οι ζωγραφιές
ναι,οι παλιές εκείνες ζωγραφιές
με τ' αγγελούδια και την χρυσόσκονη
μέσα στις τσέπες φυλαγμένες τόσα χρόνια
στα δανεικά ρούχα της εποχής,παιχνίδι
που κάποτε με μάθαινες χέρι με χέρι
να ισορροπώ πάνω στην μάντρα
εκείνες τις παλιές σου ζωγραφιές.
Ηλίας Μάρκος
Σχόλια